هویت. 4: آدرس اشتباه

 




⭕️خلاصه‌کتاب: هویت( فرانسیس فوکویاما)

⭕️چهار( فصل ۸): آدرس اشتباه

 

 

یکی از ویژگی‌های بارز سیاست جهانی، در حال حاضر اینست که فعالان آن، یا ملی‌گرا هستند یا مذهبی.(برخلاف سیاست قرن بیستم که چپ‌ها برجسته بودند.)

 

مثلاً ظهور رهبرانی ملی‌گرا مثل پوتین(روسیه)، اردوغان(ترکیه)، اُربان(مجارستان)، کاژینسکی(لهستان)، ترامپ‌(آمریکا)، مُدی(هند)، شینزو آبه‌(ژاپن) یا حتی جنبش برگزیت که با هدف اثبات مجدد حاکمیت ملی بریتانیا بود را در نظر بگیرید.

 

همزمان، مذهب به عنوان یک پدیده‌ی سیاسی، سیر صعودی گرفته است. حزب اِخوان‌المسلمین مصر، جنبش‌های اسلامی در بنگلادش، تایلند و فیلیپین، هندوئیسم در هند و بودائیسم در سریلانکا و میانمار و محبوبیت فزاینده‌ی احزاب مذهبی در اسرائیل، واقعیت‌های زمانِ ما هستند.

 

بعد از فروپاشی کمونیسم(۱۹۸۹) و سیر نزولی چپ‌ها، امروزه حتی سوسیال‌دموکراسی در اروپای غربی(آلمان، فرانسه و...) هم در حال عقب‌نشینی است و روندی رو به انزوا دارد.

 

چپ‌های مستقر در خاورمیانه، جای خود را به احزاب اسلام‌گرا داده‌اند و احزاب چپ‌گرای پوپولیست در آمریکای لاتین، با خودسوزی ونزوئلای تحت حاکمیت «نیکلاس مادورو»، به بن‌بست رسیده‌اند.

 

با این که چپ‌ها پیام‌آورِ برابری بودند ولی شگفت‌انگیز است که با وجود افزایش نابرابری جهانی، در طول سه دهه‌ی گذشته، ضعف جهانیِ چپ‌ها روزبه‌روز بیشتر شده است. منظور من از نابرابری جهانی، بیشتر، افزایش نابرابری درون‌کشوری است، نه بین کشورها. چنانچه ظهور طبقه‌ی تازه‌ از میلیونرهایی که از ثروت خود در جهت سیاسی و برای محافظت از منافع خانوادگی‌شان استفاده می‌کنند، در همه‌ی کشورها به چشم می‌خورد.

 

ثروت کشورها به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته ولی یکدست توزیع نشده است. در میان کشورهای توسعه‌یافته‌، بیشترین نابرابری اقتصادی در میان مردم، در بریتانیا و آمریکا وجود دارد. ولی عجیب است که بازهم احزاب چپ‌گرای پوپولیست، با شعار توزیع مجدد ثروت از ثروتمندان به نفع فقرا، هیچ توفیقی نیافته‌اند. برعکس، در جهان، شاهد افزایش ملی‌گرایان پوپولیست راست‌گرا هستیم.

 

هرچند ناکامی چپ‌ها پدیده‌ی جدیدی نیست. آنها بیش از ۱۰۰ سال است که در برابر ملی‌گرایان شکست می‌خورند. مخصوصاً در حوزه‌های انتخاباتیِ قشر ضعیفِ کارگر که باید بیشترین حمایت را داشته باشند ولی در عمل، ملی‌گرایی غالب گشته است. همانطور که در خاورمیانه نیز با این که چپ‌ها همیشه منادی برابری بود‌ه‌اند، ولی از اسلام‌گرایی شکست خورده‌اند.

...............................................................................................

دسترسی سریع به تمام فصول خلاصه کتاب «هویت»:

◾️یک- پیش‌گفتار

◾️دو- کرامت (خلاصه‌ی فصل‌های ۱-۲-۳-۴-۵(

◾️سه- ملی‌گرایی و مذهب (خلاصه‌ی فصل‌های ۶-۷

◾️چهار- آدرس اشتباه (خلاصه‌ی فصل‌ ۸(

◾️پنج- انسان نامرئی (خلاصه‌ی فصل ۹- ۱۰(

◾️شش- از هویت تا هویت‌ها (خلاصه‌ی فصل ۱۱(

◾️هفت- ما مردم (خلاصه‌ی فصل ۱۲(

◾️هشت- روایت‌هایی از وحدت‌گرایی ( خلاصه‌ی فصل ۱۳(

◾️نه- چه باید کرد؟ (خلاصه‌ی فصل ۱۴

نظرات