روان درمانی اگزیستانسیال 11: درمان اضطراب تنهایی



 ◾️خلاصه‌ی کتاب: روان‌درمانی اگزیستانسیال (Existential Psychotherapy 1980)

◾️نویسنده: اروین یالوم

◾️ نشر نی/ ۱۳۸۹/ مترجم: سپیده حبیب

◾️خلاصه‌کننده: مصطفی منبری



فصل یازده: درمان اضطراب تنهایی چیست؟

 

این رابطه است که درمان می‌کند. رابطه‌ای متعادل با خود، با دیگران و با طبیعت.

 

۱- درک یک رابطه‌ی سالم: یکی از نخستین وظایف درمانگر، کمک به بیمار در جهت شناسایی و درک رفتاری است که در روابطش با دیگران دارد. هدف، رسیدن به یک رابطه‌ی عاری از نیاز است. باید از بیمار پرسید آیا او فقط با کسانی ارتباط برقرار می‌کند که چیزی برایش فراهم می‌کنند؟ آیا کوششی در جهت درک عمیق دیگری به عمل می‌آورد؟ آیا می‌تواند بی‌ریا به دیگری گوش فرا دهد؟ آیا رشد دیگری برایش مهم است؟ جواب این سوالات، به بیمار می‌‌فهماند که اگر با همه‌ی وجود وارد رابطه با دیگران نشود، دیگران هم اهمیتی به او نمی‌دهند.

 

۲- تشویق بیمار به برقراری ارتباط سالم با دیگران: با دیگران رابطه برقرار کن. هرچند محدود و گذرا. سعی کن به دنیای دیگران وارد شوی و تا جایی که می توانی سفره‌ی دلت را برایشان باز کنی. این روابط، هرچند هم کوتاه، انسان را تغییر می‌دهند و به دنیای درونی‌اش غنا می‌بخشند و احساس غوطه‌ورشدن در زندگی به او می‌دهند. افرادی که انتخاب می‌کنند تنها با افراد معدود و برگزیده‌ای در ارتباط باشند، بیشترین مشکل را در برقراری ارتباط دارند. وحشت از تنهایی در آنها چنان شدید است که حتی در احتمال برقراری رابطه هم کارشکنی می‌کنند. ولی کسانی که مدام به شیوه‌ای اصیل در پی گسترش روابط‌شان با دیگران هستند، از طریق تقویت دنیای درونی، اضطراب اگزیستانسیال‌شان را تعدیل می‌کنند و می‌توانند رابطه‌ای سرشار از عشق با دیگران برقرار کنند. نه اینکه هنگام نیاز در آنان چنگ زنند.

 

۳- تمرین تنهاماندن: برخی از درمانگران، دوره‌هایی از تنهایی اجباری را تجویز می‌کنند. هدف از این درمان، پذیرش صریح تنهایی است. ارتباط با دیگران از وحشت تنهایی کم می‌کند ولی آنرا از بین نمی‌برد. البته که تنهایی، راه‌حل ندارد ولی ارتباط، عشق‌ورزیدن، همدردی و همدلی با دیگرانی که مثل ما تنها هستند، آرامش زیادی به ما می‌بخشد. به شرطی که قبلاً توانایی تنهابودن را تجربه، درک و تمرین کرده باشیم. تنهاماندن در ابتدا اضطراب‌آور است ولی در نهایت به رشد فردی می‌انجامد. پیشرفت به سمت انسان‌شدن به معنای کشف راه‌های تازه برای آرام‌گرفتن در تنهایی خویش است. تمرین مراقبه، وسیله‌ی دیگری برای وقوف به تنهایی است.

.....................................................................

مرور سریع:

 1- پیش‌نوشت و تعریف روان‌درمانی اگزیستانسیال

۲- اضطراب مرگ

۳- اضطراب مرگ در کودکان

۴- بیماریهای روانی ناشی از اضطراب مرگ

۵- درمان اضطراب مرگ

۶- چرا آزادی باعث اضطراب می‌شود؟

۷- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب آزادی

۸- درمان گریز از آزادی

۹- اضطراب تنهایی

۱۰- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب تنهایی

۱۱- درمان اضطراب تنهایی

۱۲- اضطراب پوچی و درمان آن

نظرات