روان درمانی اگزیستانسیال 3: اضطراب مرگ در کودکان




◾️خلاصه‌ی کتاب: روان‌درمانی اگزیستانسیال (Existential Psychotherapy 1980)

◾️نویسنده: اروین یالوم

◾️ نشر نی/ ۱۳۸۹/ مترجم: سپیده حبیب

◾️خلاصه‌کننده: مصطفی منبری


 فصل سوم: اضطراب مرگ در کودکان

 

کودکان، مرگ را در سنین پایین کشف می‌کنند و به اضطرابی شدید دچار می‌شوند. از نظر تکاملی، کودک باید با اضطراب مرگ کنار بیاید. کودک از طریق انکار، می‌تواند آگاهی از مرگ را با موفقیت پشت سر بگذارد. جلوه‌های انکار از این قرارند:

 

از نظر کودک، مرگ، چیزی موقتی است. مثل شخصیت‌های کارتونی که مرتباً می‌میرند و زنده می‌شوند. کودکان باور دارند که بچه‌ها نمی‌میرند و مرگ فقط برای افراد پیر اتفاق می‌افتد. ظاهری انسانی به مرگ می‌دهند تا مطمئن شوند که مرگ هم احساس دارد. با این کار، اضطراب‌شان کمتر شود. مثل تشبیه مرگ به لولوخورخوره یا دروگر داس به دست، اسکلت، شبح، سایه. گاهی کودکان با تمسخر و جوک‌ساختن برای مرگ، ترس‌شان را فرو می‌نشانند.

 

کودکان دو مکانیسم دفاعی اصلی را در برابر ترس از مرگ به کار می‌برند:

 

۱-باور به استثناء بودن:

 

انسان‌ها چه در کودکی و چه در بزرگسالی به طور غیرمنطقی باور دارند که استثنایی‌اند. محدودیت‌ها، بالارفتن سن و مرگ برای دیگران اتفاق می‌افتد نه برای من! من آسیب‌ناپذیر و جاودانه‌ام! ریشه‌ی این هذیان، در شروع زندگی و دوران سرشار از خودمداری(Egocentricity) ما است که بدون زحمت، همه‌ی خواسته‌هایمان برآورده می‌شود و باور می‌کنیم که خاص و منحصربه‌فرد هستیم و این باور به استثناء بودن را به عنوان سپری در برابر اضطراب مرگ به کار می‌بریم.

 

۲-باور به وجود یک نجات‌دهنده‌ی نهایی:

 

انسان‌ها معتقدند در نهایت، فرشته‌ی نجات از راه می‌رسد و آنها را از خطر مرگ می‌رهاند. ریشه‌ی این باور نیز در ابتدای زندگی است. جایی که والدین، شبیه خدمتکاران ابدی، کودک را از هر خطری نجات می‌دهند. اسطوره‌های فرهنگی و وجود خداوندی‌حمایتگر نیز این مکانیسم دفاعی را تقویت می‌کند.

 

به شرط آنکه هوشمندانه عمل کنیم، می‌توانیم هر موضوعی را صادقانه با هر کودکی و در هر مرحله از تکامل در میان بگذاریم. داستان‌های شیرین درباره مرگ، مثل خوابیده، به بهشت رفته، و پیش فرشته‌هاست، فقط کودک را سردرگم می‌کنند. کودکان موضوع مرگ را نادیده نمی‌گیرند. همانطور که مسائل جنسی را نادیده نمی‌گیرد و لاجرم به منابع اطلاعاتی دیگری روی می‌آورند که اغلب، وحشتناک‌تر از خود واقعیت مرگ هستند.

 .....................................................................

مرور سریع:

 1- پیش‌نوشت و تعریف روان‌درمانی اگزیستانسیال

۲- اضطراب مرگ

۳- اضطراب مرگ در کودکان

۴- بیماریهای روانی ناشی از اضطراب مرگ

۵- درمان اضطراب مرگ

۶- چرا آزادی باعث اضطراب می‌شود؟

۷- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب آزادی

۸- درمان گریز از آزادی

۹- اضطراب تنهایی

۱۰- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب تنهایی

۱۱- درمان اضطراب تنهایی

۱۲- اضطراب پوچی و درمان آن

نظرات