روان درمانی اگزیستانسیال 9: اضطراب تنهایی



◾️خلاصه‌ی کتاب: روان‌درمانی اگزیستانسیال (Existential Psychotherapy 1980)

◾️نویسنده: اروین یالوم

◾️ نشر نی/ ۱۳۸۹/ مترجم: سپیده حبیب

◾️خلاصه‌کننده: مصطفی منبری


 فصل نه: اضطراب تنهایی

 

تنهایی به سه گونه است:

۱- بین فردی: معمولاً بصورت جدا‌افتادگی و بی‌کسی تجربه می‌شود و به معنای دور‌افتادن از دیگران است.

۲- تنهایی درون فردی: زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساسات یا خواسته‌هایش را خفه کند، باید‌ها و اجبارها را به جای آرزوهایش بپذیرد، به قضاوت خود بی‌اعتماد شود و یا استعدادهای خود را به بوته‌ی فراموشی سپارد.

۳- تنهایی اگزیستانسیال: تنهایی که به رغم رضایت‌بخش‌ترین روابط با دیگران و به‌ رغم خود‌شناسی و انسجام درونی تمام عیار، همچنان باقیست.

 

تنهایی اگزیستانسیال یعنی جدایی از دنیا. یعنی من تنها می‌میرم. من به تنهایی مسوول زندگی خویش هستم. جهان نسبت به من بیگانه و بی‌تفاوت است. من بدون اشیاء دوروبرم و بدون نقش‌هایی که پذیرفته‌ام، هیچ‌ام. تنها و بی‌پناه. همه‌ی نقش‌ها، ارزش‌ها، راهکارها، قوانین، اخلاق و همه‌ی چیزهایی که استوار، ارزشمند و خوب می‌دانم، می‌توانند ناگهان با یک تصادف و اتفاق از میان بروند. زمین محکمی زیر پایم نیست.

 

جدا‌شدن، فردیت‌یافتن، روی پای خود ایستادن و رشدکردن، نتیجه‌ای جز تنهایی ندارد.

.....................................................................

مرور سریع:

 1- پیش‌نوشت و تعریف روان‌درمانی اگزیستانسیال

۲- اضطراب مرگ

۳- اضطراب مرگ در کودکان

۴- بیماریهای روانی ناشی از اضطراب مرگ

۵- درمان اضطراب مرگ

۶- چرا آزادی باعث اضطراب می‌شود؟

۷- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب آزادی

۸- درمان گریز از آزادی

۹- اضطراب تنهایی

۱۰- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب تنهایی

۱۱- درمان اضطراب تنهایی

۱۲- اضطراب پوچی و درمان آن

نظرات