روان درمانی اگزیستانسیال 6: چرا آزادی باعث اضطراب می شود؟

 


◾️خلاصه‌ی کتاب: روان‌درمانی اگزیستانسیال (Existential Psychotherapy 1980)

◾️نویسنده: اروین یالوم

◾️ نشر نی/ ۱۳۸۹/ مترجم: سپیده حبیب

◾️خلاصه‌کننده: مصطفی منبری


فصل شش: چرا آزادی باعث اضطراب می شود؟

 

انسان آزاد است پدیده‌ها را هرطور که می‌خواهد تفسیر کند. او آزاد است که یک تجربه را زشت یا زیبا ببیند. این آزادی، مسوولیت انتخاب و آفرینش را بر عهده‌ی خود شخص می‌گذارد. جهان تنها به شیوه‌ای که انسان تعیین می‌کند معنایی هماهنگ پیدا می‌کند. جهان ذاتا بی‌معناست. هر کس با تفسیری که از اتفاقات دور و برش می‌کند، معنای جهان خودش را می‌سازد. ذهن ماست که شکل بیرونی واقعیت را می‌سازد. همه‌ی معناها خیالی‌اند‌. به نظر «سارتر»: «هیچ چیز در جهان اهمیتی ندارد مگر اهمیتی که من برای آن قائل شوم. هیچ قانون، ارزش یا اخلاقی وجود ندارد. هیچ هدفی برای جهان مشخص نشده است. فقط من هستم که ایجادشان می‌کنم.»

 

وقتی کسی در زندگی اش آزاد است، پس مسوول زندگی خویش است. آگاهی انسان از آزادی‌اش و مسوولیتی که به دنبالش می‌آید، برای او اضطراب‌آور است. مسوولیت‌پذیری در دنیایی که همه چیزش بدون ساختار و تصادفی است، ترسناک است. بنابراین فرد از موقعیت‌هایی مثل تصمیم‌گیری، تنهاماندن و عمل خود‌مختار می‌پرهیزد چرا که اگر در آنها غور کند، از بی‌پایگاهی بنیادین خویش آگاه می‌شود.

 

پس برای گریز از آزادی، در جستجوی ساختار، اقتدار، نقشه های باشکوه، جادو و چیزهایی برمی‌آید که از خودش عظیم‌ترند. حتی حضور یک مستبد خودکامه نیز برای او بهتر است از آنکه هیچ پیشوا و فرماندهی نداشته باشد. به همین دلیل است که آزادی، کودکان را هم نگران می‌کند و آنها همیشه خواهان تعیین حدودند. بیماران سراسیمه‌ی روانپریش نیز همین نیاز به ساختار و محدودیت را از خود نشان می دهند.

 

واقعیت این است که ضعیف‌ترشدن قوانین اجتماعی گذشته، ما را بیش از پیش با آزادی‌مان روبرو کرده است. ولی ما آمادگی لازم را نداریم. این آزادی بی‌حدوحصر، بیش از حد تحمل ماست. به همین خاطر در جستجوی جان‌پناهی هستیم تا خود را از آزادی در امان نگه داریم.

.....................................................................

مرور سریع:

 1- پیش‌نوشت و تعریف روان‌درمانی اگزیستانسیال

۲- اضطراب مرگ

۳- اضطراب مرگ در کودکان

۴- بیماریهای روانی ناشی از اضطراب مرگ

۵- درمان اضطراب مرگ

۶- چرا آزادی باعث اضطراب می‌شود؟

۷- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب آزادی

۸- درمان گریز از آزادی

۹- اضطراب تنهایی

۱۰- بیماری‌های روانی ناشی از اضطراب تنهایی

۱۱- درمان اضطراب تنهایی

۱۲- اضطراب پوچی و درمان آن

نظرات