هویت. 7: ما مردم

 


⭕️خلاصه‌کتاب: هویت( فرانسیس فوکویاما)

⭕️هفت (فصل ۱۲): ما مردم

 

 

 

هویت ملی ضعیف، یکی از مشکلات عمده‌ی خاورمیانه است. درحالیکه ژاپن، کره و چین، هویت ملی خود را پیش از شروع مدرنیزاسیون در قرن ۱۹ ، بخوبی توسعه داده بودند.

 

هویت ملی با اعتقاد مردم به مشروعیت نظام سیاسی کشور آغاز می‌شود. فرقی نمی‌کند این نظام سیاسی، دموکراتیک باشد یا نباشد.

 

تبلور هویت ملی را می‌توان در سیستم آموزشی مدارس، زبان رسمی، داستان‌هایی که مردم درباره‌ی خودشان تعریف می‌کنند: اینکه از کجا آمده‌اند، چه چیزی را گرامی می‌دارند و خاطرات تاریخی مشترک‌شان چیست. می‌توان دید.

 به چند دلیل، رسیدن به احساسی جامع به نام هویت ملی از دلِ این همه تنوع، برای حفظ نظام سیاسی، مهم است:

 

۱- امنیت: در غیاب هویت ملی، فروپاشی دولت و جنگ داخلی رخ می‌دهد. برای همین است که پوتین(روسیه) از جنبش‌های استقلال‌طلبی در اروپا پشتیبانی می‌کند یا با مداخله در سیاست آمریکا، فرقه‌بندی‌های سیاسی‌اش را زیاد می‌کند.

 

۲- حکمرانیِ باکیفیت: داشتن هویت ملی، کیفیت حکمرانی را بالاتر می‌برد. وجود دولتِ باکیفیت( خدمات عمومی موثر و میزان کمِ فساد)، بستگی به مقامات دولتی دارد که بجای جیب خودشان، برای منافع عمومی، احساس تعهد کنند.

 

۳- اقتصاد: اگر مردم به کشورشان افتخار نکنند، به خاطرش کار نخواهند کرد. هویت‌های ملیِ قوی در ژاپن، کره‌جنوبی و چین، به اقتصاد قدرتمندی انجامیده که آن را در جنوب صحرای آفریقا و خاورمیانه یا آمریکای لاتین نمی‌بینیم. هویت فردی با احساس غرور، شرم و یا خشم تجربه می‌شود. اگر شهروندان به صورت احساسی یعنی از روی غرور و وطن‌پرستی به ایده‌های دولت و برابری انسانی وابسته نباشند، دموکراسی زنده نخواهد ماند.


۴- اعتماد: یعنی در سایه‌ی هویت ملی، گروه‌های هویتیِ مختلف به همدیگر اعتماد می‌کنند و سرمایه‌ی اجتماعی شکل می‌گیرد، تا بتوانند برای ارزش‌های مشترکی با هم همکاری کنند.

 

۵- برابری: هویت ملی باعث می‌شود افراد از نظر اقتصادی از ضعیف‌ترها حمایت کنند. به همین خاطر، «دولت‌های رفاه» در کشورهای اسکاندیناوی( سوئد، نروژ، دانمارک) بشدت از هویت ملی پشتیبانی می‌کنند.

 

۶- قرارداد اجتماعی: هویت ملی به تحقق لیبرال‌دموکراسی که قراردادی بین شهروندان و دولت است می‌انجامد. یعنی شهروندان باور می‌کنند که بخشی از یک جامعه‌ی همسان هستند. بنابراین حقوق مشخصی را فدا می‌کنند تا دولت بتواند از سایر حقوقی که مهمترند حفاظت کند. به عبارت دیگر، شهروندانِ یک لیبرال‌دموکراسی باید نتایجی را که دوست ندارند یا ترجیح نمی‌دهند را به نفع منافع مشترک بپذیرند و یک فرهنگ مدارا و همدلیِ متقابل باید بر احساسات متعصبانه غلبه کند.

 

بزرگترین چالش برای هویت ملی، مهاجرت و پناهندگان هستند. ملی‌گرایانِ پوپولیست در اروپا و آمریکا، هم ضد مهاجرت و هم مخالف اتحادیه‌ی اروپا هستند. زیرا فکر می‌کنند که آنها را از حق حاکمیت بر کنترل مرزهای خود محروم می‌سازد. دلیل اصلی رأی مردم آمریکا به جمهوری‌خواهان، مساله‌ی مهاجرت است. مخالفت با مهاجرتِ مکزیکی‌ها و مسلمانان بود که ترامپ را به ریاست‌جمهوری رساند.

 

هدف مشترک سیاستمداران پوپولیست در اروپا و آمریکا اینست که «کشور ما را پس دهید.» اما آنها می‌خواهند چه کشوری را پس بگیرند؟ شکست بزرگ قانون اساسی آمریکا در اینست که تعریف نکرده «مردم» آمریکا چه کسانی هستند؟ این مشکل بزرگی برای همه‌ی لیبرال‌دموکراسی‌هاست. دموکراسی به این معناست که «مردم»، حاکم و تصمیم‌گیر هستند. اما اگر هیچ تعریفی برای مرزبندی اینکه «مردم» چه کسانی هستند، وجود نداشته باشد، آنها نیز نمی‌توانند انتخابی دموکراتیک داشته باشند.

 


...............................................................................................

دسترسی سریع به تمام فصول خلاصه کتاب «هویت»:

◾️یک- پیش‌گفتار

◾️دو- کرامت (خلاصه‌ی فصل‌های ۱-۲-۳-۴-۵(

◾️سه- ملی‌گرایی و مذهب (خلاصه‌ی فصل‌های ۶-۷

◾️چهار- آدرس اشتباه (خلاصه‌ی فصل‌ ۸(

◾️پنج- انسان نامرئی (خلاصه‌ی فصل ۹- ۱۰(

◾️شش- از هویت تا هویت‌ها (خلاصه‌ی فصل ۱۱(

◾️هفت- ما مردم (خلاصه‌ی فصل ۱۲(

◾️هشت- روایت‌هایی از وحدت‌گرایی ( خلاصه‌ی فصل ۱۳(

◾️نه- چه باید کرد؟ (خلاصه‌ی فصل ۱۴

نظرات