فرمول؛ قانون سوم: موفقیت بلندمدت = موفقیت قبلی × شایستگی





طوفان موفقیت وقتی به راه می‌افتد که دو معیار فوق، در هماهنگی باهم، اوج بگیرند.

 

◾️یک) شایستگی یعنی عملکرد قوی. یعنی تولید محصولی که واقعاً برتر و کارآمد است. یعنی کتابی اثربخش، نه صرفاً محبوب. هتلی خوب، نه صرفاً شلوغ.

 

جستجوگر «گوگل» را در نظر بگیرید که کاملاً در جهان اینترنت ناشناس بود و در عرض سه سال، توانست پیشرفت حیرت‌آوری داشته باشد و «یاهو» را که یک موتور جستجوی موفق و قدیمی‌تر بود، به راحتی پشت سر بگذارد. شایستگیِ «گوگل» آن را به بزرگ‌ترین هاب(hub) در اینترنت تبدیل کرد. شرکت «بوئینگِ» تازه‌وارد نیز که صنعت هوایی را متحول کرد، از معیار شایستگی برای موفقیت بلندمدتِ خود استفاده کرد.

 

◾️دو) موفقیت قبلی نیز به برتری دائمی می‌انجامد. موفقیت، موفقیت می‌آورد. حتی موفقیت‌های کوچک هم به موفقیت‌های بزرگتر می‌انجامند. مثلاً در شرایط برابر، جراحان مسن‌تر، نسبت به جوان‌ترها برترند. زیرا آنها بیماران بیشتری ویزیت کرده‌اند و به همین خاطر، مراجعان بیشتری دارند که آنها را به دیگران پیشنهاد دهند.

 

البته ممکن است محبوبیت و شهرت، ما را به اشتباه بیاندازد. محبوبیت الزاماً نشانه‌ی شایستگی نیست. ما انسان‌ها بنا به دلایل تکاملی، از نظرات اطرافیان‌مان برای ارزیابی همه‌چیز، از بستنی‌فروشی گرفته تا آثار هنری استفاده می‌کنیم. اگر یک محصول، مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد باشد، به نظر ما هم یک محصول عالی است. درغیر اینصورت، محصول به دردنخوری است. از طرفی چون محبوبیت، محبوبیت می‌آورد، شنونده‌ها آهنگی را انتخاب می‌کنند که پیش از این، مورد علاقه‌ی عموم بوده و با این کار، محبوبیت آن آهنگ را باز هم تشدید می‌کنند. حتی اگر این آهنگ، شایستگی کافی نداشته باشد.

 

کشف شایستگی و کارآمدی یک فرد یا یک محصول، سخت و زمان‌بر است. درحالیکه موتور محبوبیت، براحتی قابل دستکاری است: کافی است از دوستان‌تان بخواهید جلوی یک مغازه‌ی سبزی‌فروشی تجمع کنند. طولی نمی‌کشد که صفی طولانی از مردم مشتاق به خرید، که نمی‌خواهند از بقیه عقب بمانند، تشکیل می‌شود! حتی یک تشویق تصادفی و یک حمایت کاملاً شانسی هم می‌تواند موتور موفقیت یک فرد یا یک محصول را راه بیاندازد!

 

البته خوشبختانه در بلند‌مدت، شایسته‌ترین‌ها دوام می‌آورند نه محبوب‌ترین‌ها. مثل کتاب «هری پاتر» که دو سال طول کشید تا به صدر جدول پرفروش‌های «نیویورک‌تایمز» برسد. ولی بالاخره رسید.

 

نکته آخر اینکه وقتی محصولی هر دو معیار شایستگی و موفقیت قبلی را داشته باشد، فقط شایستگی است که موفقیتِ بلندمدتِ آن را تضمین خواهد کرد.

.........................

دسترسی سریع به تمام فصول

مقدمه موفقیت یعنی چه؟

قانون اول عملکرد باعث موفقیت می‌شود، اما وقتی عملکرد را نمی‌توان سنجید، شبکه‌ها باعث موفقیت می‌شوند.

قانون دوم عملکرد محدود است، اما موفقیت نامحدود است.

قانون سوم موفقیت بلند‌مدت= موفقیت قبلی × شایستگی

قانون چهارم اگرچه موفقیتِ تیمی نیازمندِ تنوع و تعامل است، اما هر شخصی بخاطر دستاوردهای گروه است که مشهور می‌شود.

قانون پنجم با پشتکار، در هر زمانی می‌توانیم موفق شویم.


نظرات