چهار بیماری شخصیتی ما ایرانیان

خلاصه فصل ۲۵ کتاب: عقلانیت و توسعه‌یافتگی ایران
نویسنده: دکتر محمود سریع‌القلم


نشر: فرزان روز ، چاپ سیزدهم 1395





چرا ایران توسعه پیدا نمی کند؟
 چون مردم ایران شخصیتِ بیماری دارند. 


علت شخصیت بیمار ایرانی‌ها چیست؟ سابقه‌ی تاریخی استبداد فردی؛ یعنی در ایران همیشه یکی شاه بوده و بقیه صفر مطلق. فرهنگ انباشته‌ی ناشی از چنین تاریخی، منجر به پدرسالاری، معلم سالاری، دولت سالاری و ... شده‌ است که باعث می‌شود یک ایرانی هیچ‌وقت خودش را کشف نکند و فرصتی برای ابراز وجود نیابد و درنتیجه مبتلا به بیماری‌های شخصیتی گردد.

بیماری‌های شخصیتی ایرانی‌ها کدامند؟

1) حذف و تخریب دیگران: ما رقابت‌کردن با دیگران را بلد نیستیم. فقط بلدیم بقیه را حذف یا تخریب کنیم. 

2) هیجان‌خواهی و شتاب‌زدگی : تعریف ما ایرانیان از زندگی، کوتاه‌مدت است‌. حوصله نداریم برای ۲۰ یا ۵۰ سال آینده کاری بکنیم. دنبال جواب‌های سریع و پوپولیستی هستیم. به شدت دوستدار مال و ثروت و سِمت هستیم تا به وسیله‌ی آن، در این زندگی کوتاه‌مدت، خودمان را نشان دهیم چون همیشه سرکوب شده‌ایم. از تناقض و بی‌تصمیمی تا دقیقه‌ی ۹۰ لذت می‌بریم چون هیجانش بیشتر از هارمونی و ثبات است که حوصله سر بَر هستند.  

3) تک‌روی، تک‌خوری و فرصت‌طلبی: اهمیتی به مصلحت جمع نمی‌دهیم و احترامی برای حقوق دیگران قائل نیستیم. همه چیز فقط برای من، فقط حرف من، فقط خواسته‌ی من.

4) جمع‌آوری مریدان ضعیف و گوش‌به‌فرمان:دوستدار اطرافیان مطیع و ضعیف‌تر از خودمان هستیم و تحمل افراد توانمند را نداریم .  

درمان چیست؟ آموزش مردم .آموزش تعامل، کنارآمدن و سازش با همدیگر و مدیریت تضاد‌ها از طریق گفتگو و آموزش تحمل آگاهانه‌ی یکدیگر به جای قهر، قطع ارتباط و بدگویی.آموزش وطن‌دوستی و داشتن دغدغه‌ی رشد و توسعه‌ی ایران. 






نظرات